Köpvillkor

Beställning

När du gjort en beställning genom vår webbutik www.Hortalux.se eller genom att mejla till info@hortalux.com bekräftar vi beställningen genom att skicka en orderbekräftelse till den mejladress du angivit.

Denna orderbekräftelse är en bekräftelse på att ett avtal om köp mellan dig och Hortalux ingåtts. Genomförd beställning innebär också att du godkänner våra köpvillkor och samtycker till att namn- och person- eller organisationsnummer registreras i vårt affärssystem.

Vi förbehåller oss rätten att korrigera ordrar om leverans av någon anledning inte kan ske och vi förbehåller oss också rätten att slå ihop dina ordrar och leverera dem i ett paket om du har gjort flera beställningar. Vidare förbehåller vi oss rätten att neka eller annullera en order. Vissa produkter är beställningsvara och för dessa görs beställning via e-post eller telefon. För dessa typer av beställningar gäller särskilda frakt- och leveransvillkor. Hortalux ingår ej avtal med personer som inte är myndiga (18 år).

 

Ändring av beställning eller avbeställning

Du kan göra ändringar i din beställning fram till dess att beställningen har effektuerats. Med effektuering menas att faktura eller frakthandling har skapats. Om ändringen godkänns kommer eventuella prisdifferenser att regleras enligt det pris som gäller vid ändringstidpunkten. Det är inte möjligt att ändra en beställning när ordern har effektuerats.

En avbeställning är giltig först när du mottagit bekräftelse härom från oss. Du kan avbeställa din order utan kostnad för dig fram till dess att beställningen har effektuerats, dvs faktura eller frakthandling har skapats. Efter denna tidpunkt är du skyldig att ta emot leveransen.  Som kund hos oss har du dock alltid 30 dagars ångerrätt enligt vad som sägs under rubriken ”Ångerrätt” nedan. Avbeställning av vara som tillverkats speciellt för dig är inte möjlig efter det att vi beställt eller påbörjat tillverkningen av varan/tjänsten.

 

Priser och information på vår hemsida

Priserna som anges i vår webbutik är inklusive moms om du bor inom EU. Bor du utanför EU ska priserna som visas vara exklusive moms. Vi reserverar oss för eventuella fel i pris- och produktinformation på hemsidan. I händelse av felaktigt pris förbehåller sig Hortalux rätten att ändra detta i efterhand. Du som kund kommer självfallet att bli tillfrågad om du vill fullfölja köpet innan vi gör en sådan ändring. Vi reserverar oss också för prisändringar, slutförsäljning, lagerdifferenser, tekniska problem, ändringar av tekniska specifikationer och eventuella typografiska fel på vår sida och förbehåller oss rätten att ändra produktinformation och priser utan föregående avisering. Bilder som förekommer i vår webbutik ska inte ses som exakta avbildningar av en viss vara.

 

Frakt- & administrationsavgift

Utöver priset som visas för respektive produkt i vår webbutik kan det tillkomma en frakt- och administrationsavgift. Denna avgift är tänkt att täcka kostnader för hantering, paketering, frakt och emballage. Den aktuella frakt- och administrationsavgiften finns angiven på vår hemsida samt när du befinner dig i kassan. Den ska också alltid framgå på din orderbekräftelse.

 

Personuppgifter

I samband med att du registrerar dig som kund hos oss eller genom din beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig av oss. Enligt PUL (personuppgiftslagen) har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig. Om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta gärna vår kundservice så hjälper vi dig. Informationen du lämnar om dig själv används av Hortalux och våra samarbetspartners för betalning och leverans. Vi garanterar att inga uppgifter om dig kommer att säljas eller föras vidare till tredje part. Vi förbehåller oss rätten att annullera ordrar som innehåller felaktiga personuppgifter och/eller där kunden har betalningsanmärkningar.

 

Copyright

Allt innehåll på www.hortalux.se, så som text, bilder, filer, logotyper och program tillhör Hortalux eller våra leverantörer och är skyddat och internationella upphovsrättslagar. För att använda material från vår hemsida krävs ett skriftligt tillstånd från oss.

 

Frakt & Leverans

Leveranstid som anges i vår webbutik eller på orderbekräftelse är endast beräknad leveranstid. Om leverans av varor är brådskande rekommenderar vi alltid att du ringer vår kundtjänst och stämmer av innan beställning. Kostnaden för frakt- och administration finns specificerad på din orderbekräftelse. Vissa undantag där fraktkostnaden avtalas i efterhand finns gällande vissa beställningsvaror som beställs på telefon eller mejl; se avsnitt nedan gällande "Leverans till öar" och "Vissa skrymmande och tunga varor". 

 

Leverans till utlämningsställe

Till privatpersoner levereras normalt alla paketförsändelser till ett paketutlämningsställe i närheten av din utvalda leveransadress. Mindre företag som ej är på plats hela dagarna väljer också detta fraktalternativ. Du får ett SMS när paketet är framme och går att hämta ut hos ombudet. Du kan sedan hämta ut din vara när det passar dig. Dock måste varan hämtas inom 14 dagar. Varan kan endast hämtas ut av personen som står som leveransmottagare. Det är legitimationskontroll vid uthämtning av varan. Observera att ombud på mindre orter ibland har begränsad utkörning som kan påverka leveranstiden. Till privatpersoner förbehåller sig Hortalux även rätten att välja lämpligt leveranssätt.

 

Direktleverans

För företag med bemanning under normal kontorstid skickas normalt varorna direkt till angiven adress utan avisering. För vissa tyngre och mer skrymmande leveranser skickar vi även direkt hem till privatpersoner. Privatpersoner får alltid en avisering av transportbolaget innan utkörning sker. Varorna skickas då till porten om du bor i lägenhetshus eller till tomtgränsen om du bor i villa. Produkterna levereras under dagtid och kräver att en mottagare kvitterar godset. Vi kan tyvärr inte påverka transportörens tider och kördagar.

I vissa mindre orter i Sverige kan det förekomma att transportören enbart har hemleverans vissa dagar i veckan. Vid mottagande av varorna ska de inspekteras noggrant innan leveransen kvitteras. Om det finns synliga skador på emballage eller på varan skall detta noteras på fraktsedeln innan du kvitterar den. Fraktbolaget ställer ej av gods utan kvittens av kund eller för kundens räkning ansvarig mottagare. Detta innebär att du ansvarar för att det finns någon som kan ta emot och kvittera godset när leveransen utförs.

 

Leverans till öar

För beställningar genom vår webbutik är det ej möjligt att få leverans till öar utan fast vägförbindelse (Gotland är dock undantaget från denna regel). Har du som kund valt leverans till paketutlämningsställe kommer leveransen att skickas till närmaste utlämningsställe på fastlandet.

Vissa skrymmande och tunga varor

Vissa beställningsprodukter som kan beställas på telefon eller mejl kräver avlossningshjälp från lastbilen. Exempel på sådana varor kan vara större partier av golvplank och trälister. Hortalux förbehåller sig rätten att vid dessa tillfällen debitera kunden extra kostnader som uppkommer vid avlastning och detta kommer då att faktureras i efterhand. Det är viktigt att du som kund planerar mottagandet av varorna i förväg.

Eventuella transportskador som uppstått under transporten till dig står Hortalux för. Om du vid mottagandet av godset upptäcker att försändelsen är transportskadad, antingen på produkten eller på emballaget, ber vi dig att genast på plats anmäla detta till fraktbolaget genom att notera skadan på fraktsedeln innan leveransen kvitteras.  Be transportören ta tillbaka hela försändelsen. Fotografera alltid synliga transportskador.

Stora palleveranser av skrymmande gods rekommenderar vi att du granskar tillsammans med transportören. Skadan skall därefter direkt anmälas till vår kundservice så att vi på bästa sätt kan hjälpa till med din reklamation. Detsamma gäller för eventuella dolda skador som upptäckts på försändelsen.

Skadan ska anmälas till oss inom sju (7) arbetsdagar från mottagandet av leveransen. Det är därför viktigt att du packar upp och undersöker dina beställda produkter noggrant direkt efter att leveransen har utförts eller direkt efter att du hämtat paketet hos paketutlämningsstället.

Om du inte kontrollerar varorna inom 7 dagar gäller inte transportförsäkringarna och vi kan därmed ej ersätta varorna eftersom transportbolaget ej kommer att ersätta oss.

 

Ej uthämtade paket

Som köpare ansvarar du för att lösa ut försändelsen på utlämningsstället inom den tid som står angivet på. Om du inte kan ta emot paketet vid leverans eller inte hämtar ut ditt paket på utlämningsstället, skickas det tillbaka till oss och vi kan då komma att debitera dig en skälig summa för frakt- och administrativa kostnader. Vi tar ut en avgift om 130 kr om ett paket ej hämtas ut. Försändelsen ligger kvar hos paketombudet i 14 dagar innan den returneras till oss. Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan, måste du först hämta ut paketet och därefter returnera enligt Returbeskrivningen nedan.

 

Ångerrätt och retur

Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har du som konsument alltid 14 dagars ångerrätt. För att du ska känna dig helt trygg med ditt köp erbjuder Hortalux istället hela 30 dagars ångerrätt från det att du tar emot varan. Vid åberopande av ångerrätt står du som kund för returfrakten. En förutsättning för ångerrätten är dock att varan är oanvänd och oskadad samt att medföljande originalaskar och emballage är helt och rent. Om varan eller originalaskar inte är i oförändrat skick kan vi komma att göra ett prisavdrag som motsvarar varans värdeminskning. Det är viktigt att ni skickar tillbaka varorna i hela originalaskar. Du har inte rätt att ångra dig om varan på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas. Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler innehåller ett antal bestämmelser som begränsar rätten att utnyttja ångerrätten. 

1) Ordernummer

2) Namn och kontaktuppgifter

3) Artikelnummer och antal på de produkter som önskas returneras

Du måste få en bekräftelse från oss att returen är godkänd och att ångerfristen inte har passerats innan varorna skickas tillbaka. Du får ett returnummer av oss som alltid ska användas i kommunikationen med oss. Returfrakten bokas alltid av oss och vi mejlar en returfraktsedel till dig.

 

Returadress

Hortalux

Terborgseweg 4

7021JN Zelhem

Nederländerna

 

Återbetalning

När vi har mottagit och kontrollerat den returnerade varan återbetalar vi så snart vi kan värdet på den returnerade varan, dock senast inom 30 dagar enligt Distansavtalslagen. Eventuell fraktkostnad eller returfraktkostnad återbetalas ej. Vi återbetalar pengarna genom samma kanal som de kom till oss. Användes Klarna så återbetalar vi genom Klarna, etc.

Force Majeure

Både Hortalux och kund ska vara befriade från fullgörande av köpet om fullgörandet förhindras eller väsentligen försvåras av omständighet som Hortalux eller kund inte rim

 

 

Kundvagn nyligen
Du har inga producter i din varukorg

0,00 kr